Hoe kan ik weten of mijn zending onderweg is? Kan ik die volgen?


Het merendeel van de bezorgingsdiensten bieden de mogelijkheid om de verzending van het pakket te volgen. Die dienst kan worden aangeboden door de postoperator die de levering zal uitvoeren of door de internethandelaar. Het volgen kan via e-mail, sms, een webpagina of een mobiele applicatie van de postoperator en/of de internethandelaar.

Het volgen via een webpagina of een mobiele applicatie werkt vaak op basis van het volgnummer dat meegedeeld is bij de bevestiging van de bestelling of van de verzending. Het niveau van detaillering hangt af van de postoperator. Sommige operatoren geven basisinformatie (plaats en uur van lichting, onderweg, plaats en uur van bezorging), andere geven meer details (al dan niet tegen betaling) zoals tussenstops, via geolocatie, of een schatting van de leveringstermijn.

Tip: Om zeker te zijn dat je geen levering mist, kan je jouw pakje laten leveren in een postpunt. Via de site www.postaalpunt.be vind je alle postpunten van alle operatoren binnen een straal tot 10 km van het adres dat je hebt ingevoerd. Niet alleen vind je daar het precieze adres, maar ook de openingstijden van de verschillende postpunten.